Правилник о унутрашњем узбуњивању

Правилник о унутрашњем узбуњивању

На основу члана 16. Закона о заштити узбуњивача („Службени гласник РС“ бр. 128/2014), одредаба Правилника о начину унутрашњег узбуњивања, начину одређивања овлашћеног лица код послодавца, као и другим питањима од значаја за унутрашње узбуњивање код послодавца који има више од десет запослених („Сл. гласник РС“, број 49/2015) и члана 21 И 34. Одлуке о организацији Управе Градске општине Нишка Бања (“Сл.лист града Ниша “бр.17/2009 ),
Начелник Управе Градске општине Нишка Бања донео је

П Р А В И Л Н И К
О УНУТРАШНјЕМ УЗБУНјИВАНјУ

Члан 1.
Овим Правилником, у складу са законом, уређује се поступак унутрашњег узбуњивања у Градској општини Нишка Бања и сва питања од значаја за овај поступак.

Члан 2.
Узбуњивање је откривање информација које садрже податке о кршењу прописа, кршењу људских права, вршењу јавног овлашћења противно сврси због које је поверено, опасности по живот, јавно здравље, безбедност, животну средину, као и податке ради спречавања штете великих размера.
Информација може да садржи потпис узбуњивача и податке о узбуњивачу.
Информација може да садржи тајне податке. Под тајним подацима сматрају се подаци који су у складу са прописима о тајности података претходно означени као тајни.
Ако су у информацији садржани тајни подаци, узбуњивач не може узбунити јавност, ако законом није другачије одређено. Ако су у информацији садржани тајни подаци, узбуњивач и друга лица су дужна да се придржавају општих и посебних мера заштите тајних података прописаних законом који уређује тајност података.
Ако су у информацији садржани тајни подаци, узбуњивач је дужан да се прво обрати лицу овлашћеном за пријем информације а ако се информација односи на лице које је овлашћено да поступа по информацији, информација се подноси начелнику Управе. У случају да се информација односи на начелника Управе, информација се подноси Већу Градске општине Нишка Бања.

ПОСТУПАК УНУТРАШНјЕГ УЗБУНјИВАНјА

Покретање поступка

Члан 3.
Поступак унутрашњег узбуњивања започиње достављањем информације лицу овлашћеном за пријем информације и вођење поступка у вези са узбуњивањем.
Достављање информације у вези са унутрашњим узбуњивањем врши се лицу овлашћеном за пријем информације и вођење поступка у вези са унутрашњим узбуњивањем, писмено или усмено.
Писмено достављање информација

Члан 4.
Писмено достављање информације у вези са унутрашњим узбуњивањем може се учинити непосредном предајом писмена о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем, обичном или препорученом пошиљком, као и електронском поштом, у складу са законом, уколико постоје техничке могућности.
Уколико се достављање информације врши непосредном предајом писмена или усмено, о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем саставља се потврда о пријему информације у вези са унутрашњим узбуњивањем, и то приликом пријема писмена, односно приликом узимања усмене изјаве од узбуњивача.
Уколико се достављање писмена о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем врши обичном или препорученом пошиљком, односно електронском поштом, издаје се потврда о пријему информације у вези са унутрашњим узбуњивањем. У том случају се као датум пријема код препоручене пошиљке наводи датум предаје пошиљке пошти, а код обичне пошиљке датум пријема пошиљке у ГО Нишка Бања.
Ако је поднесак упућен електронском поштом, као време подношења ГО Нишка Бања, сматра се време које је назначено у потврди о пријему електронске поште, у складу са законом.

Потврда о пријему писане информације

Члан 5.
Потврда о пријему информације у вези са унутрашњим узбуњивањем садржи:
– кратак опис чињеничног стања о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем;
– време, место и начин достављања информације у вези са унутрашњим узбуњивањем;
– број и опис прилога поднетих уз информацију о унутрашњем узбуњивању;
– податке о томе да ли узбуњивач жели да подаци о његовом идентитету не буду откривени;
– податке о Градској општини Нишка Бања;
– печат Градске општине Нишка Бања;
– потпис лица овлашћеног за пријем информације и вођење поступка у вези са унутрашњим узбуњивањем.
Потврда о пријему информације у вези са унутрашњим узбуњивањем може садржати потпис узбуњивача и податке о узбуњивачу, уколико он то жели.

Члан 6.
Обичне и препоручене пошиљке на којима је означено да се упућују лицу овлашћеном за пријем информације и вођење поступка у вези са унутрашњим узбуњивањем у Градској општини Нишка Бања или на којима је видљиво на омоту да се ради о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем може да отвори само лице овлашћено за пријем информације и вођење поступка у вези са унутрашњим узбуњивањем.
У случају анонимних обавештења, поступа се у складу са законом.

Усмено достављање информација

Члан 7.
Усмено достављање информације у вези са унутрашњим узбуњивањем врши се усмено на записник.
Пре давања изјаве о информацијама у вези са унутрашњим узбуњивањем, узбуњивач мора бити обавештен о својим правима прописаним Законом о заштити узбуњивача, а нарочито да не мора откривати свој идентитет, односно да не мора потписати записник и потврду о пријему информације у вези са унутрашњим узбуњивањем.
Такође, пре давања изјаве о информацијама у вези са унутрашњим узбуњивањем, узбуњивач мора бити поучен да давање лажног изказа у управном поступку представља кривично дело из чл. 335. Кривичног законика („Сл. гласник РС“, бр. 85/2005, 88/2005-испр., 107/2005-испр., 72/2009, 111/2009, 121/2012, 104/2013 и 108/2014).
Записник о усмено достављеној информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем садржи:
– време и место састављања;
– податке о присутним лицима;
– кратак опис чињеничног стања о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем, шта је узбуњивач изјавио, односно податке о времену, месту и начину кршења прописа, кршења људских права, вршењу јавног овлашћења противно сврси због које је поверено, о опасностима по живот, јавно здравље, безбедност, животну средину, као и ради спречавања штете великих размера итд;
– изјаву узбуњивача да на записник нема никаквих примедби и да се у потпуности слаже са његовом садржином.
Приликом узимања усмене изјаве од узбуњивача саставља се и потврда о пријему информације у вези са унутрашњим узбуњивањем која се уручује узбуњивачу.

Поступање по информацијама

Члан 8.
Градска општина Нишка Бања је дужна да поступи по информацији без одлагања, а најкасније у року од 15 дана од дана пријема информације, односно да, у оквиру својих овлашћења, предузме мере ради отклањања утврђених неправилности у вези са информацијом, као и да предузме неопходне мере ради обустављања штетне радње и отклањања последица штетне радње.
У случају да ГО Нишка Бања није у року од 15 дана поступила по информацији у којој су садржани тајни подаци, односно ако није одговорила или није предузела одговарајуће мере из своје надлежности, узбуњивач се може обратити овлашћеном органу.
Градска општина Нишка Бања је дужна да поступа и по анонимним обавештењима у вези са информацијом, у оквиру својих овлашћења.

Члан 9.
У циљу провере информације у вези са унутрашњим узбуњивањем, предузимају се одговарајуће радње, о чему се обавештава Веће Градске општине Нишка Бања као и узбуњивач, уколико је то могуће на основу расположивих података.

Члан 10.
Ако се узимају изјаве од лица, у циљу провере информације у вези са унутрашњим узбуњивањем, о томе се саставља записник.
Записник о узетим изјавама у циљу провере информације у вези са унутрашњим узбуњивањем садржи:
– време и место састављања;
– податке о присутним лицима;
– сажету изјаву узету у циљу провере информације у вези са унутрашњим узбуњивањем;
– изјаву лица које је дало изјаву да на записник нема никаквих примедби и да се у потпуности слаже са његовом садржином.
На садржину записника, може се ставити приговор.

Информисање узбуњивача

Члан 11.
Градска општина Нишка Бања је дужна да обавести узбуњивача о исходу поступка по његовом окончању, у року од 15 дана од дана окончања поступка унутрашњег узбуњивања.
Градска општина Нишка Бања је дужна да, на захтев узбуњивача, пружи обавештења узбуњивачу о току и радњама предузетим у поступку, као и да омогући узбуњивачу да изврши увид у списе предмета и да присуствује радњама у поступку.

Извештај о предузетим мерама

Члан 12.
По окончању поступка саставља се извештај о предузетим радњама у поступку о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем, предлажу мере ради отклањања уочених неправилности и последица штетне радње насталих у вези са унутрашњим узбуњивањем.
Извештај о предузетим радњама у поступку о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем доставља се Већу Градске општине Нишка Бања и узбуњивачу.
Узбуњивач се може изјаснити о Извештају о предузетим радњама у поступку о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем у року од 8 дана.
Извештај о предузетим радњама у поступку о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем садржи:
– време, место и начин пријема информације у вези са унутрашњим узбуњивањем;
– радње које су предузете у циљу провере информације у вези са унутрашњим узбуњивањем (нпр. које су изјаве узете и од којих лица, која писмена су састављена, те друге одговарајуће радње у складу са законом и општим актом послодавца о поступку унутрашњег узбуњивања);
– која лица (надлежни орган код послодавца и узбуњивач) су обавештена о радњама предузетим у циљу провере информације у вези са унутрашњим узбуњивањем уз навођење датума и начин обавештавања (писменим путем или усмено);
– шта је уочено у поступку о информацији, односно да ли су уочене неправилности и последице штетне радње насталих у вези са унутрашњим узбуњивањем и њихов и опис;
– начин евидентиорања свих радњи наведених у извештају.
На основу извештаја, лице овлашћено за пријем информације и вођење поступка у вези са узбуњивањем, предлаже мере ради отклањања уочених неправилности и последица штетне радње насталих у вези са унутрашњим узбуњивањем у року од 15 дана од дана достављања извештаја Већу Градске општине Нишка Бања и узбуњивачу.
Узбуњивач се може изјаснити о Извештају о предузетим радњама у поступку о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем у року од 8 дана.

Предузимање мера на бази извештаја

Члан 13.
Ради отклањања уочених неправилности и последица штетне радње настале у вези са унутрашњим узбуњивањем могу да се предузму одговарајуће мере на основу извештаја о предузетим радњама у поступку о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем.
Предлог мера ради отклањања неправилности и последица штетне радње насталих у вези са унутрашњим узбуњивањем садржи:
– навођење и опис неправилности, штетних радњи и последица ових радњи у вези са унутрашњим узбуњивањем утврђених извештајем;
– конкретне мере које се предлажу ради отклањања наведених неправилности и последица штетне радње насталих у вези са унутрашњим узбуњивањем утврђених извештајем;

– образложење зашто се конкретним предложеним мерама најефикасније отклањају неправилности и последице штетне радње настале у вези са унутрашњим узбуњивањем.

Члан 14.
Мере за отклањање неправилности и последица штетне радње насталих у вези са унутрашњим узбуњивањем одређиваће се према околностима случаја и утврђеног чињеничног стања:
Поред мера из става 1. овог члана могу се предузети и друге одговарајуће мере уколико је то потребно на основу Извештаја о предузетим радњама у поступку о информацији у вези са унутрашњим узбуњивањем.

ПРАВО НА ЗАШТИТУ УЗБУНјИВАЧА

Члан 15.
Узбуњивач има право на заштиту у складу са Законом, ако:
1. Изврши узбуњивање у Градској општини Нишка Бања.
2. Открије информације које садрже податке о кршењу прописа у року од једне године од дана сазнања за извршену радњу због које врши узбуњивање, а најкасније у року од десет година од дана извршења те радње;
3. Ако би у тренутку узбуњивања на основу расположивих података, у истинитост информације поверовало лице са просечним знањем и искуством као и узбуњивач.

Члан 16.
Право на заштиту од узбуњивања имају и повезана лица.

Повезано лице има право на заштиту као узбуњивач ако учини вероватним да је према њему предузета штетна реадња због повезаности са узбуњивачем.

Члан 17.
Градска општина Нишка Бања је дужна да, у оквиру својих овлашћења, заштити узбуњивача од штетне радње.Право на заштиту као узбуњивач, има лице које учини вероватним да је према њему предузета штетна радња, ако је лице које је предузело штетну радњу, погрешно сматрало да је то лице узбуњивач, односно повезано лице.
Лице које тражи податке у вези са информацијом, има право на заштиту као узбуњивач, ако учини вероватним да је према њему предузета штетна радња због тражења тих података.

Члан 18.
Лице овлашћено за пријем информације и вођење поступка у вези са узбуњивањем, је дужно да штити податке о личности узвуњивача, односно податке на основу којих се може открити идентитет узбуњивача, осим ако се узбуњивач не сагласи са откривањем тих података, а у складу са законом који уређује заштиту података о личности.

Свако лице које сазна податке из става 1. овог члана дужно је да штити те податке.

Лице овлашћено за пријем информације и вођење поступка у вези са узбуњивањем, је дужно да приликом пријема информације обавети узбуњивача да његов идентитет може бити откривен надлежном органу, ако без откривања идентитета узбуњивача не би било могуће поступање тог органа, као и да га обавести о мерама заштите учесника у кривичном поступку.

Ако је у току поступка неопходно да се открије идентитет узбуњивача, лице овлашћено за пријем информације и вођење поступка у вези са узбуњивањем, је дужно да о томе пре откривања идентитета обавести узбуњивача.

Подаци из става 1. овог члана не смеју се саопштити лицу на које се указује у информацији, ако посебним законом није дручгачије прописано.

Забрана ставаљања узбуњивача у неповољнији положај и накнада штете

Члан 19.
Градска општина Нишка Бања је дужна да, у оквиру својих овлашћења, заштити узбуњивача од штетне радње, као и да педузме неопходне мере ради обустављања штетне радње и отклањања последица штетне радње.

Градска општина Нишка Бања не сме чињењем или нечињењем узбуњивача да стави у неповољнији положај због узбуњивања, а нарочито ако се неповољнији положај односи на:
1. Запошљавање;
2. Стицање својства приправника или волонтера;
3. Рад ван радног односа;
4. Образтовање, оспособљавање или стручно усавршавање;
5. Напредовање на послу, оцењивање, стицање или губитак звања;
6. Дисциплинске мере и казне;
7. Услове рада;
8. Престанак радног односа;
9. Зараду и друге накнаде из радног односа;
10. Исплата награде и отпремнина;
11. Распоређивање или премештај на друго радно место;
12. Непредузимања мера ради заштите од узмнемаиравања од стране других лица;
13. Упућивање на обавезне здравствене прегледе или упућивање на прегледе ради утврђивања радне способности.

Члан 20.
У случају наношења штете због узбуњивања, узбуњивач има пораво на накнаду штете у складу са законом.

Члан 21.
Узбуњивач према коме је предузета штетна радња у вези са узбуњивањем има право и на судску заштиту.

Судска заштита остварује се подношењем тужбе за заштиту у вези са узбуњивањем надлежном суду, у року од 6 месеци од дана сазнања за предузету штетну радњу, односно три године од дана када је штетна радња предузета.

ЗАВРШНЕ ОДРЕДБЕ

Члан 22.
Овај правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања на огласној таблли и на интернет страници Градске општине Нишка Бања.

Начелник Градимир Перић,с.р.
Број:631/2015-04
У Нишкој Бањи, 04.12.2015.године